L’Edinburgh Fringe Festival è il più grande festival di arte e cultura del mondo: nel corso dell’ultima edizione, durata 25 giorni, si sono esibiti oltre 55.000 artisti in più di 3.500 eventi sparsi in tutta la città. Ora sul Guardian si prova a riflettere sul futuro della manifestazione, che ha dato tanto alla città di Edimburgo ma che sembra diventata insostenibile.
Eleanor Morton grew up in Edinburgh and moved back there earlier this year. She has seen the impact of the fringe on artists and residents
I always visualise the city creaking under the weight of the festival. Every year it gets a little bit bigger and more intense and you think: is there going to be a breaking point where the infrastructure of the city can’t handle this? With so many festivals all on over the summer, it feels like: can’t we stagger it? I would put the reins on it growing out of control, make it a few days shorter and spread other events out over the year.
There’s a misconception where performers feel like it’s residents making it difficult for them and vice versa, but actually neither of those groups are the problem, it’s big landlords and companies. We need local people and performers to communicate with each other.
Nato nel dopoguerra come alternativa all’Edinburgh International Festival, il Fringe Festival non ha una commissione: ogni artista che vuole iscriversi e trova uno spazio in cui esibirsi può farlo. Questa filosofia ha fatto la fortuna di molti artisti di strada, soprattutto comici, che vi si sono esibiti raccogliendo anche un discreto successo. Tuttavia, negli ultimi anni le difficoltà di accogliere artisti e spettatori sono cresciute, assieme alle accuse di snaturare lo spirito originale del festival con spettacoli a pagamento sempre più costosi e ristretti.
When Stewart Lee first performed at the fringe 35 years ago, it felt like it belonged to artists and was open to all, he says, thanks to the lack of gatekeeping, but also unemployment benefit, the prevalence of squatting and lower cost of living
The fringe has never been curated or programmed, it grew organically. Things that have altered the arts in Britain have come through it. It has cultural and moral value. If we want to preserve it, we need an intervention. But that’s never been the fringe’s way.
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