Robyn Vinter sul Guardian parla di un progetto di Martin Howland, ex primo ballerino del Royal Ballet, volto a rendere il balletto più accessibile ai giovani di Leeds:
But access to ballet training need not be only for children whose parents can afford it, according to the former Royal Ballet principal dancer, Martin Howland, who is giving a year’s worth of free lessons to primary school pupils in one of the poorest areas of Leeds.
Questo è il secondo programma dell’associazione non-profit “Project Resurgence” che ha come obiettivo principale rivoluzionare l’educazione al balletto.
“Our vision is a world where ballet is no longer seen as an exclusive art form, but instead as an inclusive discipline that nurtures healthier, happier, and better-educated young people,” he [Martin Howland, N.d.R.] said.
Ma l’obiettivo non è solo fornire un’educazione al balletto:
“We view ballet as a gateway to personal transformation – developing not just dance skills, but also building life skills such as resilience, confidence, and communication,”
Un altro programma che sta tentando di rendere il balletto più accessibile al pubblico si affida invece alla realtà virtuale, ne parla Jessica Murray per il Guardian:
A pioneering “virtual stage” launched by Birmingham Royal Ballet will use immersive technology to help neurodivergent audiences access their shows for the first time.The project uses virtual and augmented reality to create performances and immersive experiences that can be seen by audiences who may otherwise be unable to go to the theatre.
Infine per France24, Eve Jackson intervista il primo ballerino dell’Opera di Parigi, Hugo Marchand, che ha fondato una associazione non-profit dal nome “Hugo Marchand Pour La Danse“, a suo volta con lo scopo di rendere il balletto più accessibile.
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